Miou Concept Blogg

Miou Concept Blogg

Träning, Kurser och Grubblerier

Miou Concept är företaget som har träningspass för privatpersoner och företag runtom i Västsverige. Miou Concept drivs av instruktören, tränaren och läraren Christel de Lang och har ingen fast lokal: Vi huserar i ERA lokaler, gym, företag, danshallar, föreningslokaler, vardagsrum och gymnastiksalar i och runtom Göteborg, Lerum & Alingsås för att komma dit DU är. Träning kan även beställas till privata sessioner/tillställningar i form av Personlig Träning, Möhippa, Fest eller för er i Seniorföreningen eller Föräldragruppen. Lev aktivt - lev lätt!


Yogakurs 10 tillfällen på Artistique hösten 2014

Kurser & WorkshopsPosted by Christel Wed, June 25, 2014 00:17:15

Yogakurs 10 tillfällen höst 2014 - Artistique


Vi ger oss i denna kurs in i den fysiska yogan. Den där vi utmanas i positioner som ökar vår rörlighet, lär oss komma ned i tempo och som stärker oss inifrån och ut. Yogan är Läran om Dig Själv. Själva ordet yoga betyder union och under dessa 10 veckor skall vi således lära oss skapa en union av vår andning, våra tankar och våra fysiska prestationer. Deltagarantalet hålls på en nivå där Du som tränande får personlig guidning, peppning och hands on-justeringar för bästa resultat.


Vad får du ut av denna kurs? Som med allt i livet beror det lite på vad du faktiskt vill få ut av den. Kanske söker du ett ökat lugn, en starkare kropp, smidighet, bättre kontakt med ditt andetag, smärtfrihet, psykisk eller fysisk rehabilitering eller ökad självkänsla? Välkommen!

Varje kurstillfälle kommer att bestå av:
Andningsövningar
Uppvärmning
Styrkeövningar för din kärna
Explosivitet och statisk styrka för dina ben, ditt säte och dina höfter
Fokus på flöde där vi flätar samman övningar med varandra
Rörlighetsövningar där du ökar din smidighet
Nedvärmning
Lugn och Meditation

Du behöver inte ha testat Yoga tidigare. Du behöver inte vara stark, vig, erfaren eller sportig. Kom som du är. Yogan löser resten åt dig!

Denna kurs är fristående, men kommer att passa utmärkt att gå tillsammans med Pilateskursen som hålls kl.19.00-19.45 i samma lokal strax dessförinnan, för dig som vill ge dina torsdagar en skön helhet!

Kurslängd: 10 veckor
Lokal: Artistique, Selma Lagerlöfs Torg 19, Hisingsbacka
Tid: Torsdagar kl.20.05-20.50
Klasslängd: 45 min
Nivå: För alla
Instruktör:
Christel Olofsson
Klädsel:
Mjuka, följsamma kläder som du känner dig bekväm i. Relativt figurnära så att kläderna inte hamnar i vägen för dig när du tränar! För stora och bylsiga kläder kan bli varmt och opraktiskt i vissa övningar.
Förkunskaper: Inga

OBS! Kostnadsfritt "Prova På"-tillfälle v.34: Torsdag 21 augusti kl.18.15-19.45!

Här nedan har du kursens alla veckoteman:

1. Vecka 35 Välkomna till Yoga; Corestyrka – mage och rygg
Syfte: Stärka mittpartiet av kroppen och göra oss uppmärksamma på hur många sätt vi kan aktivera vår muskulatur i rygg, bäckenbotten och mage. Med ett starkare mittparti orkar vi sitta, stå, gå, leva och arbeta!


2. Vecka 36 Ta er tid; Lugna stretcher för höfter och säte
Syfte:Öppna upp höfterna och sträcka ut. Här är vi ofta tighta och stela, särskilt om vi spenderar stora delar av vårt liv med att sitta stilla. Genom att stretcha dessa muskler underlättar vi för ryggen att röra sig som den skall – något som är guld värt särskilt för ländryggen!


3. Vecka 37 Gör världen större; Rotationer och twister
Syfte: Att sitta eller stå och arbeta monotont gör att vi rör oss i det sagitala rörelseplanet (framåt och bakåt), vi glömmer dock ofta av våra rotationer. Ju mer sällan vi rör oss i sidled, desto stelare blir vår ryggrad och desto svagare blir våra roterande stabilisatorer. Dagens klassfokus är att öka vår rörlighet här för att förebygga snedbelastningar och smärta


4. Vecka 38 Orka bära Livet; Axelstabilitet och armstyrka
Syfte: Kärlek till axelpartiet! Denna delen av vår kropp får allt mindre och färre utmaningar i dagens samhälle. Att arbeta monotont med armarna framför sig under stora delar av dagarna gör att axlarna stelnar till samt att bristen på rörelsevariation försvagar rotatorcuffarna. Idag stärker vi upp axlar och bröstryggen för att orka bära våra tunga armar hela arbetsdagarna.


5. Vecka 39 Sittandets magi; Stretch och rörlighet i framsida och baksida lår
Syfte: Det är otroligt vanligt att vi har korta muskler i framsida respektive baksida lår – ofta även olika långa på höger sida om man jämför med vänster. Detta gör att bäckenet tippas och musklerna i t.e.x ländryggen stressas och kan börja smärta. Idag länger vi och stretchar ut dessa muskler för att göra oss uppmärksamma på våra snedställningar och för att kunna göra något som ofta vi tar för givet men sällan faktiskt gör: sitta ordentligt på en vanlig stol.


6. Vecka 40 Öka förbränningen; Styrka för benen
Våra lår och vårt säte har de största muskelgrupperna i hela kroppen. Starka muskler håller oss inte bara stadiga, starka och vackra och pigga nog att orka med vårt liv och vårt arbete – de förbränner kalorier! Idag utmanar vi statisk och dynamisk styrka för låren och rumpan.


7. Vecka 41 Tänd gnistan; Explosivitet och expansion
Syfte: Våra muskler är gjorda för att dras samman, sträckas ut, hålla statiskt och: ge oss spänst och explosivitet! Idag nyttjar vi hela kroppen för att skapa stora rörelser som kontrapunkt till dagen som varit.


8. Vecka 42 Rid med vågen; Flöde – ständig rörelse
Syfte: Idag binder vi samman alla rörelser och rör oss oavbrutet – precis som allting annat i världen! Det utmanar oss i att orka hålla emot och bromsa/mjölka rörelsen när det är tungt, men också i att öka när vi helst av allt vill stanna stilla och mysa. Meningen är att värdera känslan av att vara levande och frisk och kapabel att röra på kroppen. Denna klass är ett TACK till kroppen för att den orkar ta dig genom vardagen, Varje Dag.


9. Vecka 43 Stärk hjärtat för glädje; Bakåtböjningar och öppning av bröstkorg
Syfte: Vår vardag bjuder oss ständigt på framåtböjningar. För att klä på oss, knyta skorna, plocka upp saker från golvet, nå saker framför oss, bära våra barn, arbeta vid datorn. Det gör ofta bröstmusklerna samt musklerna i framsida axel stela och ihopdragna. Som följd åker våra axlar fram och ryggen försvagas och kutar. Dagens yoga stretchar framsida bröst, och böjer ryggen bakåt.


10. Vecka 45 Våga allt du orkar; Balanser på fötter, underarmar och händer
Syfte: De flesta av våra begränsningar sitter i vårat huvud. Idag testar vi att utmana tanken om vår egen kapacitet! Släpp allvaret. Släpp prestigen. Släpp hjärnspökena! Denna klass är till för goda skratt, envishet och jävlar anamma!

Läs mer om Priser och hur du anmäler dig genom att klicka här!












  • Comments(0)//blogg.miouconcept.se/#post118